“Niemand kijkt nog TV”

”Adverteerders moeten weg van TV (en de andere traditionele broadcast media) en naar meer moderne digitale kanalen, omdat in de komende 3-4 jaar de ROI op traditionele kanalen zal worden gedecimeerd”

Dat hoor ik verschillende media orakels vaak oreren en sinds 2010 is “iedereen” in de mediawereld hiervan overtuigd.

Iedereen denkt nog steeds dat TV op sterven na dood is. Omdat iedereen minder TV kijkt en meer via het internet streamt, zegt men.

Vreemd genoeg blijft TV-reclame effectief, sterker nog tal van onderzoeken, inclusief die van Google, tonen aan dat de beeldbuis onverminderd het krachtigste medium is om een merk te bouwen.

Met de komst van YouTube en de social platforms zien we ook daadwerkelijk dat iedereen minder, lineaire, TV kijkt en meer tijd op de sociale platforms spendeert.

Maar toch blijft TV-reclame nog steeds effectief…

Met de komst van de verschillende streaming platformen, die ook met advertentie modellen begonnen met Netflix voorop, was het “definitief gedaan met TV”.

Anno 2024, waar TV ondertussen al voor 14 jaar als dood wordt verklaard, wijzen verschillende soorten onderzoeken (Marketing Mix Modeling, Brand tracking etc.) ons er nog steeds fijntjes op dat TV de beste ROI heeft!

De grootste ROI voor TV, hoor ik u al denken?!!!

 

Niemand kijkt nog TV

 

Natuurlijk is het logisch om te wijzen op de dalende kijkcijfers, inclusief dalend bereik én de vergrijzing op TV en daaruit vervolgens te concluderen dat het als kanaal minder effectief is. Wat natuurlijk ook niet helpt in de perceptie dat de TV exploitanten ieder jaar weer met de vork de prijzen verhogen. 

Het punt is dat elke keer als effectiviteitsonderzoekers naar de effectiviteit van mediakanalen kijken, ze erachter komen dat TV (in de meeste gevallen) veruit het meest effectieve kanaal is en blijft. 

Er zijn talloze voorbeelden van merken die TV hebben laten vallen, maar minstens zoveel merken zijn binnen een paar jaar teruggekomen op hun beslissing omdat ze de ROI van hun mediamix in die jaren aanzienlijk hebben zien dalen. 

De merken die TV nu links laten liggen, zullen hetzelfde meemaken. 

In plaats van te huilen met de wolven, zorg ervoor dat je alles uit je TV bestedingen haalt en daarmee je mediamix en de ROI versterkt. 

Psss, zal ik een nieuwtje vertellen we hebben nu een nieuwe dienst in onze portfolio; de TV performance audit. Wanneer je over bepaalde TV campagne zaken twijfelt, aarzel niet om vrijblijvend met ons te overleggen. Reken maar TV zal echt nog niet uit je mediaplan verdwijnen. Zorg er dan in ieder geval voor dat de mediaplanning en -buying echt goed gebeurt.