Financial Assessment
De financial assessment geeft antwoorden op alle transparantie problemen waar een adverteerder mee geconfronteerd wordt. Deze transparantie problemen ontstaan door het uitbesteden van meerdere taken aan een extern bureau. Niet alleen de financiële geldstromen met haar diverse kortingen worden daarbij volledig geanalyseerd, ook de werkprocessen, de algemene werking van het bureau, de check met het huidige contract én een heldere rentabiliteitsanalyse (wat verdient een agentschap aan mij als klant?) worden meegenomen in de audit.
Werkwijze
Een fma assessment kan worden uitgevoerd op alle marketing communicatie bureaus (o.a. media, reclame, digitale, below-the-line, PR bureaus, …). Het is geen oordeel over de voorkant van het verhaal, maar wel een volledige en gedetailleerde analyse van de achterkant of de zogenaamde back-office.
Met andere woorden, in het geval van een creatief bureau zal een audit van fma geen uitspraken doen en oordelen vellen over de sterkte van de creatie. Wel zullen we grondige controles uitvoeren op de jobcards, de time-sheets, de facturatie, de fees, aankoopfacturen, bestekken en dergelijke meer.
Alles wat op facts en figures gebaseerd is, wordt geaudit. We baseren ons daarvoor op verschillende documenten. Dat kunnen contracten zijn, verkoop en inkoop facturen, kosten estimaties maar ook eenvoudige e-mails tussen partijen bijvoorbeeld.
En daar doen we wel een duidelijke uitspraak over! In het geval van een media bureau, is het niet fma die de kwaliteit van het media plan beoordeelt. Van ons ga je niet horen of radio de juiste keuze is geweest. Maar wij zullen daarentegen wel de gemaakte afspraken auditen: houdt het media bureau zich aan het huidige contract en afspraken, wat met de onderliggende contracten, de remuneratie, de facturatie, time-sheets, behaalde kortingen…
Hetzelfde geldt voor alle andere marketing organisaties die fma doorlicht: social en andere digitale bureaus, below-the-line agentschappen, en zo meer.
Meer interesse?
Klik hier en stuur ons een mailtje