MM – 28/05/2020
De groep Toyota/Lexus bevestigt dat hij een competitie organiseert voor zijn relaties met al zijn Belgische bureaus. De bedenking groeide in februari uit een oefening rond het werkingsmodel die de samenwerking en interactie met de bureaus betrof, de afstemming van hun werkwijzen op die van de autobouwer, de organisatie van de marketing- en communicatiediensten en het… ecosysteem. En zo is het woord dan toch gevallen.
De adverteerder doet voor deze pitch een beroep op de diensten van PitchPoint en fma, voor de gelegenheid verenigd in een ad hoc structuur die Pragmatic gedoopt werd. Volgens Martine Ballegeer, partner bij PitchPoint, verwacht de klant ideaal dat een creatief bureau de lead neemt en zich omringt met gespecialiseerde partners voor de media, SoMe, aftersales en fleet.
De huidige bureaus van Toyota/Lexus worden uitgenodigd om deel te nemen. Het gaat vooral om Happiness voor de creatieve budgetten van Toyota, Darwin voor die van Lexus, Pivott voor de Social Media van beide merken, Wavemaker voor de media en AnythingEls, voornamelijk voor de dienst-na-verkoop en fleet.
Sleutelwoorden zijn transversaliteit, 360, integratie, digitalisering en efficiëntie. Toyota/Lexus wil al zijn marcom activiteiten beter integreren om de kracht van zijn merken en de conversie te versterken. Naast een interne reorganisatie is het naar verluidt de bedoeling nauw te gaan samenwerken met het toekomstige bureau voor marketingcommunicatie in een echte geest van partnerschap.