Tien veelgemaakte fouten in digitale marketing briefings

Wat maakt een online campagne succesvol? Een solide briefing, juist in de snelle en steeds veranderende wereld van digitale marketing. Zelfs bij ervaren marketeers schort het daar nog wel eens aan. In dit artikel belichten we de top 10 van meest voorkomende fouten in (digitale) marketing briefings. Neem ze door en kijk waar jouw briefings verbeterd kunnen worden, voor een maximale impact van elke campagne-euro.

1. Doelgroepen zijn niet duidelijk omschreven

Het kennen van je klanten is de basis van elke solide (digitale) marketing en campagnestrategie. Definieer in de briefing de markt en beschrijf de kenmerken en karakteristieken van de doelgroep die je wilt bereiken voor jouw product of dienst.

2. Geen rekening houden met user experience

Bij user experience en customer journey concepten draait het om een positieve ervaring voor de gebruiker. Dat gaat verder dan alleen de presentatie van jouw product of dienst. Bedrijven die met deze concepten werken, realiseren 4 tot 8% meer omzet dan bedrijven die dat niet doen. Weet welke beleving je klanten hebben bij jouw product of dienst. Welke problemen ze oplossen en wat ze aantrekkelijk maakt. Analyseer ook de klantreis, vanaf het eerste contact met jouw product tot aan de aankoop en daarna. Dan kun je zorgvuldig contactmomenten (touchpoints) vaststellen, met de juiste boodschappen. Heb je nog te weinig gevoel bij de productbeleving van jouw klanten? Stap zelf winkels in, zoek je product en ervaar wat er gebeurt. Of luister een middagje mee met iemand van uw klantcontactcenter.

3. Gebrekkige SEO

Meer dan 90% van alle online ervaringen begint bij een zoekmachine. Daarom is het zo belangrijk dat de landingspagina’s van je campagne SEO-geoptimaliseerd zijn en een goede klantervaring bieden. Dit betekent snelle laadtijden, mobielvriendelijkheid en relevante, waardevolle content. Zoekmachineoptimalisatie is een ongoing proces: je dient het continu te volgen en waar nodig bij te sturen.

4. Campagne voeren zonder strategie

Meer dan de helft van de online campagnes die wij zien, missen een strategie. Een gebrek aan structuur en visie leidt tot onsamenhangende en moeilijk te beheren en op te schalen inspanningen. Stel daarom duidelijke doelen en breng de stappen in kaart om deze te bereiken.

5. Roekeloos budget spenderen aan campagnes

PPC-marketing op platforms zoals Facebook en Google Ads kan zeer lonend zijn in termen van groeiend bereik, verkeer en conversies. Maar kan ook extreem kostbaar worden als het wordt uitgevoerd zonder de juiste checks & balances. Voer daarom A/B-tests uit en werk met verschillende advertentiecampagnes, met verschillende advertentieformaten en doelgroepsegmenten. Zo zie je welke campagnes het beste presteren. Controleer ook zorgvuldig de relevante instellingen. Besteed net voldoende budget om geloofwaardige resultaten te behalen waar je conclusies uit kunt trekken en toekomstige campagnes op kunt baseren.

6. Resultaat komt te voet, budget gaat te paard

Marketeers raken vaak gedemotiveerd als ze niet direct resultaat zien van hun digitale marketinginspanningen. Maar campagnes en tactieken hebben tijd en soms bijsturing nodig om te slagen. Zo duurt het bij Facebook-advertentiecampagnes ongeveer een week om overtuigende statistieken te kunnen zien.

7. Geen goede tests en innovatie

Testen is belangrijk, maar realiseer je dat 60% van de tests niet correct wordt uitgevoerd door een gebrek aan significante resultaten. Word geen one trick pony en creëer ruimte voor innovatie in je campagnes.

8. Campagnes zonder social proof

Te vaak zien we een afgeleide van een tv-commercial verschijnen op Meta of YouTube. Deze zijn niet social proof. Je kunt ervan uitgaan dat het resultaat niet optimaal zal zijn.

9. 80% uitvoering, 20% strategie

Testen, checken, herhalen en optimaliseren is cruciaal. Vaak zien we dat er veel moeite wordt gedaan om een campagne live te krijgen, maar er daarna onvoldoende budget of tijd is voor campagnerapportages en het optimaliseren van de customer journey.

10. Content produceren voor organisch materiaal maar geen goed advertentiemateriaal hebben

Je organische posts bereiken vaak maar 5% van je volgers. Er is veel content en concurrentie. Zet ook in op e-mailmarketing, dat blijft nog steeds een van de meest renderende kanalen en dan ben je niet afhankelijk van wispelturige algoritmes

Met het vermijden van deze veel voorkomende fouten in marketingbriefings, verbeter je de effectiviteit van je campagnes aanzienlijk. Heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op.