De eerste 5 zaken die we in een Google Ads audit controleren

Klanten vragen ons vaak: wat doen jullie in een digitale performance audit? Vervolgens antwoord ik dat we een checklist van 700 items hebben bij een complete media audit. De komende weken zal ik in samenwerking met onze specialisten per auditmodule een topje van de sluier lichten.

We trappen af met de tips van Ruben onze Google Ads specialist;

Het blijkt dat de eerste 5 punten die we in een Google Ads audit controleren, in de praktijk direct grote verbeterslagen met zich meebrengt.

1. Tracking
Zoals iedereen tegenwoordig weet, is tracking het allerbelangrijkste. Echter de praktijk is weerbarstig, daarom controleren we of de volgende punten goed zijn geïmplementeerd:

  • Data-driven attribution
  • Primary conversion import van Google Ads tag
  • Secondary conversion import van GA4
  • Enhanced conversions
  • Consentmodus V2
  • Nieuwe klantgegevens / Winkelwagengegevens
  • Serverside tagging en profitdata
  • Remarketing tracking en alle events van de Google Ads tag

2. Auto Applied Recommendations (AAR)
Zorg ervoor dat alle AAR zijn uitgeschakeld! Hoezo?! Hoor ik je denken. Hoewel de aanbevelingen van Google Ads voor automatisch toepassen nuttig kunnen zijn, kan dit ook problematisch zijn als je de wijzigingen die worden aangebracht niet begrijpt. Door automatisch toepassen uit te schakelen en alle vakjes uit te vinken, houd je meer controle over je campagne en voorkom je onverwachte verschuivingen in de prestaties.

3. Structuur
De structuur van het Google Ads account is als het fundament van je huis. Het onderhoud is saai, maar vormt wel de cruciale basis.
Is de accountstructuur zinvol in de fase waarin de adverteerder zich bevindt?
We komen vaak overgecompliceerde of gedateerde structuren tegen die uiteindelijk tegen het algoritme werken.

4. Productfeeds
De productfeed is het belangrijkste voor e-commerce-accounts. Hier kan de grootste impact mee worden gemaakt. Tijdens onze audits komen we vaak productfeeds tegen die gemankeerd zijn, of maar net aan de eisen voldoen.

5. Google Merchant Center (GMC)
Opvallend is dat GMC-accounts maar één keer worden bekeken aan het begin van een nieuw project. Die instellingen moet je wekelijks controleren.
Doe er je voordeel mee en overleg met je bureau of met de interne specialist. Of als je vragen hebt aarzel niet mij te contacten.