Inventory media: Oppassen geblazen beste adverteerder!

Het is te mooi om waar te zijn. U krijgt meer korting op uw inkoopprijzen voor uw media bestedingen van uw bureau dan op dit moment. Hoe doen sommige mediabureaus dat? Ze bieden u aan om in te kopen door middel van Inventory Media. Pas op beste adverteerder, er zitten adders onder het gras!

Hoe werkt dit: de bureaus treden dan op als principaal (In het Engels ‘principal’, tegengesteld aan ‘agent’) . Oftewel zij kopen voor hun risico vooraf bij de media exploitant een grote hoeveelheid media met een korting. Zij gaan dit dan verkopen aan de adverteerders waarbij ze de korting deels aan u doorgeven. Mooi toch, zou u kunnen zeggen? De media tarieven stijgen al fors, dus als ik wat extra korting kan krijgen is het mooi meegenomen.
Waarom adviseren wij u als zeer ervaren media specialisten en media auditors om inventory media niet te willen?
De belangrijkste redenen sommen wij hieronder voor u op:

  1. Is het onafhankelijk advies van uw mediabureau nog gewaarborgd?
  2. U betaalt al uw bureau dat ze voor u de beste prijs/kwaliteit onderhandelen. Waarom houdt het bureau een deel van de korting?
  3. U raakt uw audit rechten kwijt. Geen inzage meer wat uw bureau aan inkoopprijs betaalt
  4. U raakt uw volume kortingen (= Agency Volume Bonus) kwijt. Toch zo’n 2%-10%. Dat wordt u niet gemeld. Wat is uw voordeel dan nog?

 

Ad 1. Is het onafhankelijk advies van uw media bureau nog gewaarborgd?

Hoe zit het met hun onafhankelijk media advies naar u toe? U wordt beloofd dat ze eerst de media strategie en planning bepalen en daarna pas aangeven na uw goedkeuring of er een deel via inventory media ingekocht gaat worden. Welnu, u bent wellicht wat naïef als u denkt dat ze de keuze van de media exploitant onafhankelijk gaan bepalen. Ze moeten die inventory media immers aan u slijten. Daar wordt meer aan verdiend door het media bureau. U weet dat STER hier niet aan mee doet? Wat gaat er dan gebeuren? STER daalt in uw bestedingsaandeel. Toch opvallend dan of toch niet? U weet het antwoord zelf wel.

 

Ad 2. Waarom houdt het bureau een deel van de korting?

U betaalt uw mediabureau al een fee om de best mogelijke prijzen voor u te onderhandelen? Waarom geven zij dan niet alle voordelen die zij met inventory media behalen helemaal aan u? Dat antwoord is simpel, ze gaan hier meer door verdienen ten koste van u. Ja, maar ze lopen nu zelf meer “risico” omdat ze voor eigen rekening inkopen, zo wordt het aan u verkocht. Welnu, denkt u dat echt? De mediabureaus kopen echt niet alle media bij de media exploitant via inventory media in. Ze weten precies hoeveel ze per jaar ongeveer per media exploitant zullen inkopen. Dus als ze bijvoorbeeld de helft via inventory media inkopen, dan lopen ze helemaal geen risico!

 

Ad 3. U raakt uw audit rechten kwijt

U krijgt geen inzicht in de prijzen die het bureau op uw mediabestedingen betaalt. U raakt uw audit rechten hierop kwijt. U mag wel uw inventory media prijs en kwaliteit vergelijken met een pool. Tja, welke pool? Er is geen representatieve pool in Nederland. Dan maar met die van het bureau zelf? De slogan ‘Wij van WC-eend raden WC-eend aan’ kennen we allemaal wel.
De kwaliteit van uw spots wordt niet beïnvloed, althans dat wordt u beloofd. Denkt u echt dat de media exploitanten de beste plekken tegen hoge kortingen via inventory media gaan verkopen aan de media bureaus. Die raken ze toch wel kwijt.

 

Ad 4. U raakt uw volume kortingen ook wel surco of Annual Volume Bonus genoemd kwijt!

Want de media exploitanten geven de volume korting niet op inventory media. Dat wordt vergeten aan u te melden als u voor inventory media tekent. De volume kortingen zijn de kortingen die het media bureau op basis van het hun jaarvolume van de media exploitanten krijgen. De meeste adverteerders hebben al contractueel geregeld met het media bureau dat deze korting naar de adverteerder in zijn geheel terug komt. U toch ook? De volume korting is toch zeker 2%-10% afhankelijk van de media exploitant. Wat is uw voordeel dan nog?

U leest het al, het is te mooi om waar te zijn. U mag natuurlijk zelf bepalen wat u doet, maar wij als onafhankelijke media specialisten adviseren u hier niet mee in zee te gaan.
Bezint eer gij begint is een spreekwoord waar u aan moet denken.

 

Wat gaat u nu doen?

U kunt bij uw mediabureau informeren of zij aan inventory media doen. Daarnaast vraagt u aan ze of ze dit ook op uw account doen. Vaak weten adverteerders niet eens dat ze hier goedkeuring aan hebben gegeven. Het staat vaak in kleine letters op de procuratie/kostenbegroting. Wie let daar nou op? Meestal ontbreekt het bij u de kennis wat dit nu betekent en die campagne moet immers op tijd live staan.
Aan u dan de keuze of u aan inventory media wilt (blijven) deel nemen. Ons advies aan u is helder. Mocht u meer willen weten, dan mail of bel ons gerust.

 

Inventory media