Met afstand worden ze na deze fusie de grootste agency van de wereld met een omzet van $ 24 miljard!
11 jaar fast forward, nu hebben de twee holding companies de afgelopen maanden gediscussieerd en toen het eerste lek er kwam, kon binnen 24 uur de nieuwe structuur, inclusief nieuw management, aangekondigd worden. Goed gedaan deze keer.
Nu begint het échte werk! Omdat ik me op Nederland wil richten, gaat het voor ons land uitsluitend over media. OMD, Phd, UM en Initiative, zijn overnight zussen en broers geworden. Waarschijnlijk is het voor het Nederlandse management een donderslag bij heldere hemel. En precies dat zorgt nu natuurlijk voor onzekerheid en vragen, heel veel vragen.
Uiteraard zullen er synergiën gecreëerd worden. Er is tijdens de investor call afgelopen maandag over besparingen van $750 miljoen de eerste 2 jaar gesproken Dat zal niet in 2025 gebeuren maar in de plannen die gemaakt worden voor 2026. HR, IT en Finance zullen daar de eerste slachtoffers van zijn, maar door de schaalgrootte zullen de publishers en adtech leveranciers dat ook snel merken.
De impact daarvan voor de adverteerders zal hopelijk beperkt blijven. De integratie van backoffice systemen zoals de boekhouding en HR zal niet veel problemen mogen opleveren.
De fusie zet ook extra druk op WPP, waarvan de aandelen vrijwel de afgelopen zes jaar sinds het ontslag van Sir Martin Sorrell slecht hebben gepresteerd.
Minder concurrenten betekent minder innovatie – en innovatie is juist wat de mediabranche nodig heeft nu de mediaconsumptie alleen maar meer is versnipperd en voor consumenten meer keuze is dan ooit, om advertenties te vermijden.
In plaats van te worden gestimuleerd door aandeelhoudersrendementen en wat analisten zullen denken elke keer als ze kwartaalcijfers rapporteren, zullen deze holding companies alleen overleven als ze hun stimulansen aanpassen aan wat hun klanten echt nodig hebben: groei en relevantie.
En dan misschien wel het belangrijkste, personeel. Grosso modo is het eigenlijk simpel en logisch. IPG is de sterkste partij op media vlak, Omnicom is de sterkste partij op creatief vlak. De fusie is dus absoluut logisch en feitelijk, objectief bekeken vanuit internationaal perspectief, zelfs een no-brainer. Daar staat Omnicom met onder andere TBWA, BBDO en DDB sterk, zeer sterk.
Conflicting accounts zullen tot discussies leiden waar de nieuwe groep snel met een antwoord zal moeten komen. Hoeveel van de 4 brands zullen behouden blijven? Ik schat in eerste instantie, dat ze die nog ongemoeid laten, maar op een termijn van ca 4 jaar zullen er 2 overleven; de combi OMD+Initiative als flagship en Phd+UM als challenger. En dat kan dan ook handig zijn voor conflicting accounts.
Maar we gaan ook naar een jaar van algemeen verhoogde aandacht voor de media-agencies! Komt er een nieuwe consolidatiegolf? Publicis plus Havas? Dat zal vanwege de ego’s op het hoogste niveau niet makkelijk zijn, wellicht doet de “French connection” wel zijn werk al is maar om niet onder te sneeuwen bij de Angelsaksische Holding companies. En wat te denken van; Accenture plus WPP? Ja! Accenture is nog maar enkele jaren in die mediawereld en heeft een snelheid op internationale schaal waar niemand van de klassieke agencies aan kan tippen. Bovendien staan ze mijlenver voor op technologische ontwikkeling en zijn ze zowel qua personeelsbestand als qua beurskapitalisatie vele malen groter. Accenture heeft een beurswaarde die 25 keer die van WPP bedraagt! Dus WPP? Een hapklare, zelfs kleine, brok voor de consultants.
Dus hier is mijn voorspelling voor 2025: Accenture neemt WPP over én Publicis neemt Havas over!