120 miljard USD

Tegenwoordig is dat bijna evenveel in euro trouwens. Het is te zeggen, als het niet op enkele miljarden aan komt. En blijkbaar komt het inderdaad niet op enkele miljarden aan, toch niet als het over ad fraud gaat. Lees de titel nog eens, beste adverteerder….

Dat is het bedrag dat in 2022 aan fraude ‘verloren’ zal gaan, het bedrag dat uit het gezamenlijke marketingbudget wereldwijd zonder enige return zal gespendeerd worden. Onderstaande grafiek vat ook de evolutie samen van wat allicht in de geschiedenis van de mensheid de grootste fraude ever is! Dat kan tellen.

ad fraud 2018-2022

In de grafiek staan verschillende vormen van ad fraud, waarvan ‘click fraud’ de voornaamste is. Overigens click fraud is niet beperkt tot kunstmatige clicks die door Indonesische of andere exotische bots worden gegenereerd. Ook concurrenten durven het geld uit uw marketing zakken jagen door grote hoeveelheden valse clicks te laten uitvoeren. En nog opvallender is dat sommige bedrijfseigenaars zelf ook via valse clicks zoeken naar extra ‘aandacht’ om zo in het Google search algoritme op te schuiven.

De zogenaamde ‘fraud bots’ zijn een onderdeel van gewone ‘bots’ en die zorgen voor – hou u vast – 52% van alle internet traffic! Meer dan de helft van wat er op het net gebeurt, wordt dus door computers gedaan. Het stuk ‘fraud bots’ in die categorie gewone bots zou, naar schatting, overigens een groot deel uitmaken van die 52%! Kort door de bocht, het zou zomaar kunnen dat binnenkort quasi de helft van wat er op het internet gebeurt, fraude is….

Het probleem is natuurlijk ook dat die click fraud in nogal wat gevallen door malware gerealiseerd wordt. U, als goed menende burger, weet niet eens dat uw IP adres gebruikt wordt om clicks te genereren die er in werkelijkheid geen zijn.

Wat doen we eraan?

Google neemt zelf al enkele initiatieven die lovenswaardig zijn maar u als adverteerder zit aan het stuurwiel. Probeer uw advertentie beter te targeten want hoe beter u zich richt op de gewenste doelgroep, hoe moeilijker de ad fraud is. Daarnaast hoeft u niet altijd te jagen op de ‘populaire’ keywords. Ook ads die minder gefocust zijn op keywords zullen moeilijker door de oplichters gevonden worden en dus ook minder gemakkelijk te ‘misbruiken’.

Maar er is vooral en uiteraard uzelf! Volg via een dashboard uw ads en de uitgaven eraan gelinkt. Als het niet beschikbaar is, vraag naar de ‘domain level placement reports’. Zo ziet u waar uw ad naar toe gaat. Kijk zeker ook de concentratiegraad na, dat wil zeggen als uw ad geconcentreerd zit op een beperkt aantal sites, eerder dan op veel verschillende domeinen en apps, en u dus niet de grote reach haalt, dan klopt er iets niet. Ook uit uw analytics kunt u één en ander aflezen: veel clicks op ongewone uren, korte clicks van amper 1 seconde, enzovoort. Zodra er iets verdachts speelt, dient u in te grijpen.

Daarnaast zijn er ook enkele interessante tools op de markt voor zeer betaalbare prijzen. Het overwegen waard!

Ook wij steken vanuit fma Digital dag na dag een tandje bij om nog beter allerlei zaken te detecteren. Het belangrijkste is echter dat we het probleem niet mogen onderschatten. De ANA (de Amerikaanse UBA zeg maar) schatte in 2019 ad fraud op zowat 5.8 miljard USD. Kijk nog eens naar het grafiekje hier wat hoger in de tekst en meer specifiek naar 2019… Het is door Pulse Newsletter gepubliceerd begin juni en de ANA had het eerst overgenomen op zijn website onder het Marketing Knowledge Center in de ‘Industry Insights’ maar de nieuwsbrief is er nog sneller weer af gehaald dan dat hij er gekomen was…

Zelfs de industrie heeft schrik om het onder ogen te zien…foei! Het is niet omdat we het nu beter kunnen meten en dus weten, dat we onze kop nog dieper in het zand moeten steken! Integendeel, we gaan er allemaal samen iets moeten aan doen of het zal niet lukken!

Lieve adverteerder, tijd voor de enige echte boodschap in deze blog van fma, namelijk u een deugddoende, aangename, ontspannende en vooral virus-vrije vakantie toe te wensen. Haal in wat u de voorbije jaren niet gekregen hebt en doe het gulzig!

Tot ergens in het najaar.