Het is nog januari, beste marketeer, dus… inderdaad! Maar zoals jullie weten zijn we bij fma geen fan van clichés, dus gaan we jullie heel veel inzicht en transparantie wensen in 2022!
Wij zijn alvast enthousiast gestart en keken reikhalzend uit naar het jaarlijkse Digital Trends Rapport van de Beeckestijn Business School. Ter info, de Beeckestijn Business School is een Nederlands opleidingsinstituut in de omgeving van Amersfoort met specifieke focus op online marketing. En er zit weer eten en drinken in dit jaar!
Op de eerste plaats van trends op digitaal vlak in 2022, staat de doorbraak van MarOps, oftewel MarketingOps. Je kunt het definiëren als een samenwerking tussen marketing en IT rond data en technologie. Denk daarbij aan centralisatie van klantdata, CRM, betere monitoring van marketing performance en zo meer. De verdere doorbraak is uiteraard gelinkt aan het verdwijnen van third-party cookies en het toegenomen belang van first-party data. Klassieke demografische gegevens worden verrijkt en uitgebreid met segmentatie op basis van bijvoorbeeld gedrag. Ter info en stof tot nadenken: in de US heeft bijna 80% van de bedrijven een officiële MarketingOps afdeling. In Europa zitten we aan 30%… Tot vervelens toe, herhalen we wat we al vaak schreven, beste adverteerder, het belang van deze (r)evolutie kan niet worden overschat. Zorg dat u uw wagonnetje aanhangt.
Trend 2 zal ook al geen verrassing zijn: automated media. Als we de verdeling van de advertentie markt bekijken (data van de WARC), dan zien we dat het aandeel van de Big Tech in 2021 spectaculair bleef stijgen. Social media, video streaming, search, e-com en audio zijn de belangrijkste groeiers in advertentie uitgaven. En er moet geen tekening bij: deze kanalen draaien bijna exclusief op het eco-systeem van de Big Tech: Alphabet (Google), Meta (Facebook), Apple, Microsoft en Amazon. Alle 5 zetten ze ook zwaar in op Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (denk aan de Smart Bidding van Google). Euh….zullen we het deze keer niet hebben over transparantie, over de correctheid van data en over uw controle op het geheel? Neen? Ok… Overigens we mogen blij zijn in de Lage Landen met de inspanningen die bijvoorbeeld DPG Media aan het doen is om een tegenantwoord te formuleren want zonder die effort weten we hoe de advertentie markt eruit ziet over pakweg 5 jaar.
Wat de Beeckestijn specialisten als een onomkeerbare derde trend zien, is de Metaverse. Het gaat om de verdere digitalisering van de fysieke wereld. Er wordt in een giga-tempo gebouwd aan een nieuw eco-systeem gebaseerd op AI, nieuwe digitale interfaces, augmented & virtual reality en zo meer. Om het even concreet te maken, kunnen we Mark Zuckerbergs voorbeeld aanhalen: een virtuele vergadering met collega’s die als hologram verschijnen. Of nog: virtuele concerten van popsterren bijwonen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Overigens het gaat voor een stuk samenlopen met de uitrol van het 6G netwerk (jaja, men is al aan de ontwikkeling van 6G bezig!). Ver van uw bed, zegt u? Neen hoor, het is nu dat u hierover moet nadenken! Wist je dat Nike sinds kort live is met ‘Nikeland’? Ze hebben niet alleen hun hoofdkantoor omgebouwd en een virtuele showroom gecreëerd waar je onder andere kunt shoppen voor je avatar, je zal ook met een speciale lens in Snapchat, de experience store in New York kunnen transformeren in een augmented reality versie van Nikeland. Kortom, het is er om te blijven en over x-aantal jaar zelfs te domineren.
Er zijn nog 2 trends, beste adverteerder, die op dit moment nog veel meer passen in (mag ik even) mijn generatie: de eerste is trend 4, namelijk de krapte op de arbeidsmarkt. Ook voor online specialisten is deze (en ook de volgende) trend cruciaal. De juiste medewerkers vinden om de digitale versnelling te ondersteunen, wordt dé uitdaging van de komende jaren! Ja zelfs binnen onze marketing wereld! Want ook marketing verschuift van zachte naar harde skills waarbij customer journeys quasi volledig data driven worden.
De laatste trend, de vijfde, is de verlenging en versterking van de groene revolutie. Zeker binnen e-com wordt er verwacht dat we nog een versnelling hoger gaan schakelen richting CO2 neutraliteit. Bedrijven als Amazon begrijpen dat al en bieden hun Prime leden nu aan om meerdere bestellingen op één vast moment bezorgd te krijgen in plaats van bijvoorbeeld elke dag. Het leuke is dat hier ook een kostenbesparing voor Amazon zelf in zit. Dat soort innovatieve kleinigheden kunnen ook een wereld van verschil maken in uw bedrijf.
Beste marketeer, het gaat om vijf trends die blijvers zijn en/ of worden. Het zal zaak zijn om op professioneel en persoonlijk vlak mee te zijn. Het zal ook zaak zijn om voor alles open te staan en het te omarmen en, meer zelfs, er op in te zetten. Wie de winnaars van het spel zullen worden qua ontwikkelingen, dat zullen we nog zien maar dat elke marketing- en media-organisatie mee moet evolueren, daar kunnen we donder op zeggen. Gegarandeerd dat flexibiliteit de sleutel wordt op heel veel deurtjes.
O ja, we wensen jullie ook een goeie gezondheid toe dit jaar….