Top 10 media-tips 2022

Lijstjes op jaareinde, het is precies een virus… Maar omdat virussen nu toch al even een integraal onderdeel van ieders leven uitmaken, doen we bij fma mee met de lijstjes-manie op jaareinde.

Media-tips 2022

Zie hier, beste adverteerder, uw 10 media tips voor een top-mediajaar 2022:

  1. Zorg dat uw contract met het media-agentschap up-to-date is. De evoluties, niet alleen op digitaal vlak, gaan zo snel, dat een contract van meer dan 2 jaar oud, absoluut uit den boze is.
  1. Wees aandachtig voor ‘inventory media’. We verwijzen naar een eerdere fma blog maar willen toch nog even de nadruk leggen op het feit dat objectiviteit van planning verloren gaat bij het kiezen voor inventory media.
  1. Pitch alleen als het nodig is! Het is een intensief proces en er zijn alternatieven mogelijk! Maak van pitchen geen recurrent proces. Maar als het moet en een grondige analyse toont aan dat het niet anders kan, start dan tijdig en reken op 4 tot 6 maanden doorlooptijd.
  1. Eis transparantie van alle media partners! Dat iedereen correct zijn of haar boterham moet verdienen, daar zijn we het allemaal over eens, hopelijk…. Maar correct betekent ook écht correct en dat kan niet zonder transparantie!
  1. Koop maximaal lokaal ! (digitaladtrust.be) Jaja, het zal wel dat de buitenlandse (vooral grote) tech-bedrijven kunnen aantonen dat uw ad bij hen gewerkt heeft. Maar de vraag is wat de werkelijke impact is als dat ‘internationaal’ stukje slechts een onderdeel is van een uitgebreid media-plan? En vooral van waar komt die evaluatie? Van dezelfde partij als bij wie de aankoop gebeurde, zegt u? Oei…
  1. Investeer in data! Dit is onontbeerlijk geworden nu de cookies gaan verdwijnen, beste adverteerder. Data zijn voor uw media plan wat elektriciteit is voor een EV… En daar moet nu in geïnvesteerd worden! Breng uw data duidelijk in kaart, lijst op wie controle heeft en waar het beheer zit. Verwerf/ koop wat nodig is en test het gebruik in een aantal campagnes en evalueer. Wees niet te beroerd om een deel van uw budget in de verdere ontwikkeling van data te stoppen.
  1. Bemin media! Geef het toe, beste adverteerder, het is toch maar media en boeiend is het niet…althans zo denkt een groot deel van u. Jammer genoeg maar feitelijk wel te begrijpen. De complexiteit is navenant en dat wekt niet veel ‘goesting’ op. Laat u daarom omringen en begeleiden, laat controles doen en discussieer erover. Durf media-problematieken aan te pakken! Het zal uw liefde voor het vak doen toenemen!
  1. Focus voor media meer op KPI’s. Ook voor de evaluatie van uw media-investeringen, moet u werken met KPI’s. Neen niet enkel voor alles wat digitaal is, maar ook voor de andere media. Zet smart business metrics op met duidelijke link naar media, eerder dan ‘vanity metrics’ (Vanity metrics are statistics that look spectacular on the surface but don’t necessarily translate to any meaningful business results (as per tableau.com)).
  1. Vermijd ‘vlakke’ reclame, want dat werkt niet! Zelfs met een top media-plan, zal vlakke reclame ondermaats scoren. Entertain for commercial gain, om de woorden van Orlando Wood te gebruiken. Hij onderzocht creativiteit in campagnes en keek wat die campagnes in onze hersenen teweegbrengen, en wat ze effectief commercieel hebben opgeleverd. Lees zijn boek eens in 2022, beste adverteerder (“How the Advertising Brain Turned Sour”) en onthoud zeker dat ‘traditionele stijlmiddelen in creatie, het duidelijk beter doen dan andere’. Vernieuw niet voor de vernieuwing maar durf klassiek creatief materiaal aan te bieden.
  1. En tot slot: investeer in uw mensen… ook in gedreven media mensen want geloof ons, lieve adverteerder, de beste investering die u kan doen in deze tijden, met gegarandeerd de hoogste ROI, is in uw mensen. Geen enkele van de voorgaande negen tips kan of zal slagen zonder de onvoorwaardelijke steun van uw medewerkers. Er zijn veel manieren om die ‘asset’ te verzorgen, vergeet het vooral niet te doen!

We wensen u vanuit fma Belgium, fma Digital en fma Nederland, een fijn eindejaar, maak het knus in uw bubbel en houd het veilig!