Google ontkent na explosief onderzoek dat het stilletjes zoekreclames op dubieuze websites plaatst

Paul Lempers, auditexpert bij fma Digital, reageert op Adalytics onderzoek over Google Search Partners. Het uitgebreide onderzoek van firma Adalytics claimt dat Google reclames van merken toont op dubieuze websites

Paul Lempers reageert desgevraagd: ‘Het is, helaas, eigenlijk niets nieuws. We waarschuwen als fma onze adverteerders al jaren geen gebruik te maken van de ‘partner’ netwerken van de platforms, zoals ook door Facebook, TikTok en YouTube worden aangeboden. De platformen bieden veel bereik, maar door de inzet van externe partijen buiten hun eigen platform verdwijnen cruciale zaken als transparantie of controlemogelijkheden door onafhankelijke verificatiepartijen.’

Lempers vervolgt: ‘Dit onderzoek van Adalytics is niet over een nacht ijs gegaan en is degelijk. Wanneer een adverteerder toch budget spendeert op het Google Search Partner (GSP) netwerk, dan hebben ze toch minimaal het recht om te weten op welke websites de zoekreclames terecht zijn gekomen? Google geeft overigens in haar voorwaarden aan dat ze dat deel niet kunnen rapporteren. De bal ligt bij Google. Het bedrijf moet voor GSP ten eerste zorgen voor goede rapportagemogelijkheden. Daarnaast moet het voor onafhankelijke verificatiepartijen mogelijk zijn hun onderzoek gedegen en zelfstandig te kunnen doen. Tenslotte moet Google veel kritischer zijn in het screenen en toelaten van externe partners.’

 

Google ontkent na explosief onderzoek dat het stilletjes zoekreclames op dubieuze websites plaatst