Dixit Bob Hoffman. Vranke teut maar wel altijd de nagel op de kop, relevant, accuraat én onderbouwd. En of hij een punt heeft dit keer…
“Online media rules” poneert Adformatie in zijn laatste nummer van 20 november als één van de conclusies van de grote marketing enquête. DVJ Insights, een groot Nederlands onderzoeksbureau, leidde de ondervraging en vat de conclusies voor 2020 samen in 8 vaststellingen/ ontwikkelingen. Eén daarvan is dus de rol van online. Op de vraag “van welk mediumtype heeft u de hoogste verwachtingen wat betreft het bereik?” antwoordt 30% van de professionals “Branded content op social media”. Dertig procent kijkt dus vooral naar de social media om zijn merk te poneren. Vorig jaar was dat nog 25%. Email staat op twee met 15% (tegenover 10% vorig jaar) en op drie staat “conversaties op social media” met 11% (12% vorig jaar). Anders gezegd, in de top 3 staat tweemaal “social” en met een flinke dosis afronding komt dat bijna op de helft van de marketeers die de hoogste verwachtingen heeft van social… Ter info, het medium bij uitstek voor de opbouw van awareness, TV, zakt van 12% naar 7%…
Ongeveer gelijktijdig komt AdAge met een white paper in samenwerking met Spider Labs (een gerenommeerd bedrijf gespecialiseerd in anti-fraude oplossingen) waarin de conclusie ons allemaal van onze sokken blaast! Ad fraud bedraagt vandaag volgens hun onderzoek om en bij de 66 Miljard dollar! Anders gezegd, zowat 20% van de totale online spending verdampt in fraude en is dus complete verspilling! Wacht, het dringt precies niet helemaal door: elke minuut, beste marketeer, ‘verdwijnt’ er van de online reclame pakweg 125,000 euro in de vuilbak! Elke minuut een dikke vette Porsche foetsie, weg aan fraude en oplichting! Online advertising is uiteraard ruimer dan social advertising maar het maakt er toch een zeer substantieel deel van uit.
In die omgeving, beste marketeer, blijft u geloven in online advertising. In die omgeving blijft u uw budgetten aanpassen zodat er toch nog wat meer in social kan gespendeerd worden. Want u weet als geen ander dat online en social het verschil uitmaken en dat online reclame de enige manier is om uw doelgroep goed te bereiken. U doet dat in eer en geweten. U doet dat ook vanuit uw overtuiging dat het gevecht om de consument zich daar afspeelt. Ipsos Canada heeft meer dan 300 van uw collega’s ondervraagd naar hun ideeën over de mediaconsumptie in 2020. Die collega’s schatten dat 91% van het publiek minstens 1 keer per maand Instagram gebruikt. In werkelijkheid is het 42%. Bij twitter denken de ondervraagde marketingspecialisten dat dat 74% is. De realiteit is 25%. Voor TikTok gaat het over 56% tegenover 13%. Terwijl de Canadese marketeers menen dat de shift van lineaire TV naar on-demand onafwendbaar is, meer nog, dat lineaire TV op sterven na dood is, blijkt het lineaire kijken in 2020 gestegen te zijn van 2.4 uur per dag naar 2.5 uur, een stijging van meer dan 4%. Het zijn maar enkele gegevens uit een studie die men leest met open mond. Een studie die de kloof bloot legt tussen zij die zich specialist noemen en de echte wereld, tussen zij die een product moeten vermarkten en zij die het moeten kopen…
Beste marketeer, neen, u bent niet compleet verkeerd bezig en online advertising is geen compleet foute boel. Neen, dat niet, maar u bent bij deze wel gewaarschuwd: leg uw eieren niet allemaal in de online-mand en vooral, kies in uw mediaplan die online advertising die wél ter goede trouw is en die wél te controleren valt! En dat we daarnaast allemaal overtuigd zijn van ons grote gelijk en dat we het allemaal beter weten, dat moeten we misschien wel een beetje proberen af te zwakken in 2021.
Trouwens, viel het u op dat de laatste zin als enige in deze tekst, in de we-vervoeging is geschreven?
Geniet van de eindejaarsperiode, beste marketeer en tot volgend jaar….