Dag fijne adverteerder!
Was u op de AMMA-uitreiking enkele weken geleden? Goed hé! Altijd fijn als de sector in de bloemetjes wordt gezet. Het mag dan wat eenzijdig geweest zijn qua winnaars, het momentum blijft aangenaam.
Maar kwam u ook die klagers tegen? “Oh al die pitchen, lastig…” – “Pfff, zoveel werk en het brengt allemaal niet op…” – “Wanneer gaat die druk vanuit de adverteerders eens verminderen en het vertrouwen een keer toenemen?”…
Nou, zoals onze Noorderburen zouden zeggen, over die laatste klacht kunnen we een boompje opzetten. Maar dat gaan we niet doen! Herlees even wat oude blogs, daar vindt u al heel wat boompjes hierover. Waar we het zo net voor de vakantie wel weer eens over willen hebben, is die pitch-treurzang.
We hebben vanuit fma heel wat grote en kleine pitchen begeleid de voorbije 6 maanden en bij uitbreiding 12 maanden. Het klassieke pitch-seizoen valt toch wel in de eerste jaarhelft maar meer en meer zien we ook tenders opstarten in de tweede jaarhelft. Voor alle duidelijkheid, u gaat hier geen namen lezen van klanten, geen namen van bureaus en al zeker niet van personen. Maar alles wat u zal lezen hierna, zijn wel feiten, jammer genoeg…
Steeds weer zijn er 3 vragen/ oproepen/ smeekbedes/ noem-het-zoals-je-wil maar het zijn kreten die al j-a-r-e-n terugkeren als het over media-pitchen gaat.
Onze oproep is dan ook helder: evalueer grondig, doe iets met de resultaten en als u als bestaande klant beter verzorgd zou worden door uw media-agency, dan zou u veel minder denken aan pitchen.
Ten tweede, pitchen zorgen alleen maar voor een daling van de agency revenu. Meestal wordt die zin nog aangevuld met een verwensing van één of andere procurement-persoon aan klantenkant. Het is pijnlijk om te moeten vaststellen maar er zijn dus agencies die tussen de eerste input en de BAFO (best and final offer) vlotjes de helft (!) in prijs zakken. Anderen strooien plots met pakketten gratis uren dat het een lieve lust is en nog anderen blijken plots quasi geen overhead kosten meer te hebben en hoeven ook al geen winst meer te hebben (zei ik al dat alles wat u leest, feiten zijn?).
Het ontlokte bij een pitch team member recent de fascinerende uitspraak: “Bah, we moeten blijven vragen, we gaan straks nog geld toekrijgen!”. Daar sta je dan als middle-man, als mediator, als media-man met een hart voor de sector… En zoals private labels ons de indruk geven dat merken te veel aanrekenen, zorgen de agencies die compleet onder de prijs gaan voor een “prijs-lat”, een niveau van fee dat voor de adverteerder als ‘normaal’ wordt aanzien. Kun je dan die adverteerder iets verwijten? En ja, wij waarschuwen dan wel voor de kwaliteit en het boomerang effect over enkele maanden/jaren maar dat is praten tegen de vaat…
Onze oproep is dan ook helder: wees op uw hoede voor te lage prijzen, beste adverteerder, dat brengt sowieso problemen met zich mee nadien. En ik schrijf hier niet voor agencies maar we weten dat onze blogs daar op één of andere mysterieuze manier ook landen, dus naar hen: koop geen volume aan bodemprijzen, blijf trouw aan je visie en luister naar je CFO!
Ten derde, we worden veel te weinig betaald voor ons pitch werk! Ewel, het kan dus ook dat ondergetekende akkoord is met iets, zij het met een nuance. Ondanks alle pitchcharters ten spijt, moet er een andere insteek komen. Neen, niet elke adverteerder moet 5k betalen aan de verliezende finalisten van een pitch! Terecht merkte een adverteerder op dat dit niet opgaat voor hem/haar/het als kleine adverteerder. Een bedrijf dat 20 Mio aan media mag spenderen op jaarbasis betaalt dezelfde 5k als iemand die 1 Mio te spenderen heeft! Klopt niet! Dat kan en moet anders, in schalen bijvoorbeeld en gelinkt aan wat er gevraagd wordt. Wij zijn bij fma hiervoor een framework aan het ontwikkelen. Dat komt jullie adverteerders ten goede maar het zorgt ook veel meer voor een faire vergoeding.
Het pitchseizoen mag dan naar zijn einde lopen, jullie maken al plannen in de zomer en kort erna voor volgend jaar. Daar zal het woord ‘media-pitch’ vast ook weer de revue passeren. Denk dan eens aan een paar van de statements in deze blog en niet bepaald aan die waarbij de prijs extreem gedrukt kan worden want dat is, geloof me echt, op middellange en lange termijn, nefast!
Fijne zomer gewenst!
